Woning Verkopen FAQ

Op deze pagina kunt u allerlei informatie vinden over de verkoop van uw woning. Wat komt er bij kijken en wat moet u allemaal weten? Lees het hieronder!

Wat betekent k.k.?
K.K. staat voor kosten koper. Dit houdt in dat bijkomende kosten voor rekening van de koper zijn. U kunt denken aan notariskosten, kadasterkosten en overdrachtsbelasting. Bij bestaande bouw is meestal sprake van kosten koper.

Valt de courtage van de makelaar onder de k.k.?
Mocht u als koper een eigen makelaar hebben ingeschakeld, dan zijn de kosten hiervoor ook voor u zelf. Deze kosten vindt u terug op de notariële afrekeningsnota’s. De verkoper betaalt zijn eigen makelaar.

Wat betekent v.o.n.?
V.o.n. staat voor vrij op naam. Dit houdt in dat de bijkomende kosten voor rekening van de verkoper zijn. U kunt denken aan notariskosten, kadasterkosten en overdrachtsbelasting (6%). Over het algemeen treft u v.o.n. aan bij nieuwbouw en sporadisch bij de bestaande bouw. Indien het bestaande bouw betreft, is er vaak sprake van doorverkoop binnen 6 maanden. Het voordeel van de overdrachtsbelasting is dan voor de verkoper.

Ik heb al een makelaar?
Goed zo. Uw makelaar kan uw website gebruiken in alle andere reclame uitingen zodat uw woning beter opvalt en sneller wordt verkocht. Overigens raden wij bij de verkoop van uw woning een professionele makelaar ten zeerste aan. Bij de verkoop van uw woning zijn grote bedragen en belangen gemoeid, professionele hulp is gewensd.

WONING TE KOOP ZETTEN:

Wat zijn de kosten van een eigen website ?
€ 35,- per maand
€ 99,- eenmalige kosten
U betaalt direct via Ideal de eenmalige kosten en krijgt maandelijks een factuur voor de abonnementsgelden.

Ben ik lang bezig met het invoeren van mijn woninggegevens?
Het invoeren van uw woninggegevens en foto’s zal 30 minuten in beslag nemen.

Kan ik mijn gegevens nog wijzigen?
U kunt uw gegevens te alle tijden nog veranderen doormiddel van uw inlog pagina.

Hoe maak ik een goede aanbiedingstekst van mijn woning?
Zorg voor een pakkende en aansprekende aanbiedingstekst. U moet alle sterke en unieke kenmerken van uw woning aanprijzen, zoals lokatie, onderhoudstand etc. Misschien heeft u de oude verkoopbrochure van uw woning nog, daar kunt u informatie uit kan halen. Bijna alle teksten beginnen met een sterke koptekst van enkele regels, vervolgens een beschrijving van de indeling en daarna enkele bijzonderheden.

Hoe maak ik goede foto’s van mijn huis?
Zorg ervoor dat uw woning opgeruimd en schoon is. Maak foto’s op een lichte dag en zorg daarbij voor veel ‘natuurlijk’ licht in je huis. Om een ruimte optimaal te fotograferen, raden we je aan om vanuit een hoek te fotograferen. Gebruik in dien mogelijk een groothoeklens. De maximale resolutie van de foto’s mag 640 x 480 pixels zijn. We raden u aan om tussen de 8 en de 12 goede foto’s te gebruiken, bijvoorkeur liggende foto’s.

Hoe wordt mijn woning bij huizenzoekers bekend gemaakt?
Uw woning wordt optimaal gepresenteerd op de websites van Zimmo.be, Zuka.be en 2dehands.be de grootste woningsite’s van Belgie. Natuurlijk krijgt u van ons een ‘Te Koop’  V bord en poster.

BEZICHTIGING

Hoe kan ik een bezichtiging afspreken?
Door op de knop bezichtigen te klikken, worden uw gegevens naar verkopers van de woning verstuurd. Deze zal met u een afspraak maken om de woning te bezichtigen.

Moet ik nog iets doen voor een bezichtiging?
Een goede eerste indruk is zeer belangrijk. Zorg dat het hele huis schoon en opgeruimd is en voer, indien nodig, van tevoren kleine reparaties uit. Doe in geval van een avondbezichtiging overal het licht aan. Wees vooral vriendelijk en geef belangstellenden de tijd die ze nodig hebben.

Hoe lang duurt een bezichtiging?
De duur van een bezichtiging hangt sterk af van het type woning, de grootte van de woning en de kandidaten, maar natuurlijk ook van uw eigen presentatie. Gemiddeld kunt u rekening houden met een half uur.

Kan ik zelf wel een bezichtiging geven?
Wij zijn van mening dat u de bezichtiging zeer goed kunt doen. U kent uw eigen woning en de buurt immers goed en u bent enthousiast over het huis waar u waarschijnlijk al vele jaren met plezier heeft gewoond.
Daarnaast bent u voor een bezichtiging niet aan kantoortijden gebonden en kunt u uitgebreid de tijd nemen om kandidaten rond te leiden. Omdat kandidaat-kopers informatie graag uit de eerste hand ontvangen, wordt een persoonlijke rondleiding zeer op prijs gesteld.  Voor een 2de bezichtiging is de aanwezigheid van een makelaar zeer gewenst,  deze kan meer technische vragen goed beantwoorden.

BOD UITBRENGEN

Hoe kan ik een digitaalbod uitbrengen?
Door op de knop boduitbrengen te klikken kunt u een digitaalbod uitbrengen.
U ontvangt na het uitbrengen van het bod een controle email, na deze controle wordt uw bod voorgelegd aan de verkopende partij.

Wie doet de onderhandelingen? 
De onderhandelingen verlopen via uw makelaar of doet u zelf.

Wat gebeurt er als ik een bieding geaccepteerd heb?
Als u akkoord bent over de verkoopprijs, de datum van oplevering en de aanvullende voorwaarden, is de koop gesloten. In het kader van het schriftelijkheidsvereiste is het voor beide partijen van belang dat er spoedig een koopovereenkomst wordt gemaakt waarin de afspraken bekrachtigd worden. Voorts dient deze overeenkomst door beide partijen ondertekend te worden. Gebruikelijk is dat het moment tussen overeenstemming en ondertekening niet langer dan 10 dagen in beslag neemt. U of uw makelaar stelt de koopovereenkomst op en regelt de verdere afhandeling.

OVERDRACHT BIJ NOTARIS

Wie stelt de opleverdatum vast?
De opleverdatum wordt in overleg tussen de koper en verkoper samen vastgesteld. Dit vindt plaats in de onderhandelingsfase.

Wie bepaalt de keuze van de notaris?
De koper heeft het recht om de notaris te kiezen. De notariskosten zijn onderdeel van de k.k. en dus voor rekening van de koper.

Wat gebeurt er bij de notaris?
De notaris zal de koopakte opstellen. Hij zal de verkoper en de koper uitnodigen op zijn kantoor voor een uitleg en ondertekening van deze akte. In een vervolgafspraak zal de notariële overdracht van je woning plaatsvinden. Het is gebruikelijk om voorafgaand aan deze overdracht samen met de koper door je woning te gaan voor een laatste controle. Noteer dan ook de meterstanden, zodat daar achteraf geen onduidelijkheden over kunnen ontstaan. Bij de notaris tekenen de koper en verkoper vervolgens de akte van levering en uiteindelijk heeft u, uw huis verkocht.

Hoe gaat de financiële afhandeling?
De financiële afwikkeling van een overeenkomst vindt plaats tijdens de notariële eigendomsoverdracht van uw woning. Voor de notariële overdracht ontvang u de concept transportakte met een conceptafrekening. In deze afrekening ziet u hoe de geldstromen lopen en wat u ontvangt c.q. moet betalen. Enige dagen na de eigendomsoverdracht zal de koopsom op jouw rekening worden bijgeschreven. Indien u nog schulden op de woning heeft, zoals een hypotheek, dan zullen deze eerst in mindering worden gebracht op het over te maken bedrag. De notaris die de overdracht behandelt, zal hiervoor zorgdragen. Indien de koopsom van de woning lager is dan de hypotheekschuld, dient u er wel zorg voor te dragen dat het verschil voor overdracht aan de notaris is overmaakt.